Når bogstaver har farver: synæstesi

Nogle mennesker oplever verden anderledes, end de fleste. For dem kan ugedage eller bogstaver have bestemte farver. Andre ser farver, når de hører musik eller oplever, at smagsoplevelser hænger sammen med bestemte geometriske former. Det kaldes synæstesi.

Lagt online: 12.08.2015

En forskergruppe med forskere fra bl.a. Aalborg Universitet har netop udgivet et studie i det fællesvidenskabelige tidsskrift PLoS ONE, der handler om, hvorledes synæstesi påvirker den måde, hjernen bearbejder information.

Synæstesi er et fænomen, der forekommer i normalbefolkningen, og det anslås, at omkring 1 ud af 21 personer har en eller anden form for synæstesi, hvor de oplever en sammensmeltning af sansekvaliteter; det kan eksempelvis være at bogstaver eller ugedage har en særlig farveoplevelse, eller endda at smagsoplevelser er tilknyttet oplevelsen af forskellige geometriske former.

Man har længe vist at synæstesi påvirker den måde opmærksomheden behandler information på, men det er nu lykkedes et forskerhold at isolere de specifikke elementer, der påvirkes hos folk med farve-bogstav synæstesi. Dels kan forskerne konkludere, at synæstesi påvirker processeringen meget tidligt i sanseprocessen, og dels viser de, at folk med synæstesi processerer både hurtigere og mere information, hvis den præsenteres i farver der stemmer overens med deres synæstesi. Samtidigt lader synæstesien umiddelbart ikke til at spille en rolle for, hvor godt opmærksomheden selekterer information, og ej heller hvor lang tid noget skal sanses, inden processeringen igangsættes.

Resultaterne giver på sigt mulighed for en bedre forståelse af, hvordan viden repræsenteres og  påvirker informationsprocesseringen i den menneskelige hjerne, som er et af de store spørgsmål for hjerneforskningen i dag.

Yderligere information

Forskerholdet fortsætter deres undersøgelser i et samarbejde mellem Universiteterne i Aalborg, Aarhus, København, Reykjavik og Leiden, og man kan læse mere på deres projekthjemmeside, https://synesthesiaproject.wordpress.com/, hvor det også er muligt at tilmelde sig som deltager i fremtidige studier.

Læse mere om resultaterne i artiklen ”Components of Attention in Grapheme-Color Synesthesia: A Modeling Approach” på PLoS ONE, hvor artiklen er frit tilgængelig.

Adjunkt Thomas Alrik Sørensen

alrik@hum.aau.dk