Svend Brinkmann modtager DR's formidlingspris, Rosenkjærprisen

Dette års vinder af DR’s prestigefyldte formidlingspris Rosenkjærprisen er professor Svend Brinkmann. Han beskæftiger sig til daglig med danskernes diagnosekultur og har derudover toppet bestsellerlisterne med sin bog ”Stå fast”.

Lagt online: 16.09.2015

Professor Svend Brinkmann fra Institut for Kommunikation modtager dette års Rosenkjærprisen. Prisen får han for sine evner til at gøre vanskelige emner tilgængelige for et bredere publikum i en forståelig og levende form.

-Stor viden og stærke formidlingsmæssige egenskaber er helt centrale forudsætninger for at modtage Rosenkjærprisen, og de krav opfylder Svend Brinkmann. Derudover har han modet til at tale tidsånden midt imod med både psykologisk og filosofisk indsigt. Han er befriende irriterende – vel at mærke uden at det går ud over hans troværdighed, siger kanalchef på P1 og formand for Rosenkjær-komiteen Anders Kinch-Jensen i en pressemeddelelse fra DR.

Alsidig og populær formidler

Senest har Svend Brinkmann toppet bestsellerlisterne og vundet et trofast publikum med sin bog ”Stå fast”, som er et opgør med selvudviklingsbølgen. Men også med sine forskningsprojekter formår Svend Brinkmann at præge debatten herhjemme. I 2012 modtog han en Sapere Aude Forskningslederbevilling på knap syv mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd til et projekt omkring diagnosekultur. I den forbindelse har han siden undersøgt, hvorfor danskerne i stigende grad lider af bl.a. stress, depression og ADHD, og hvorfor flere mennesker i dag i forhold til tidligere kommer i behandling for psykiske sygdomme.  Resultaterne har han både offentliggjort i videnskabelige artikler i anerkendte tidsskrifter og i avisartikler og foredrag rundt omkring i landet. Det har derfor også en særlig betydning for Svend Brinkmann, at han nu vinder en prestigefyldt formidlingspris.

- Jeg er enormt glad for prisen. Dels fordi den uddeles af DR, som jeg har et nærmest emotionelt forhold til, da DR har været en vigtig del af min hverdag hele mit liv – nu også i min rolle som ekspertkilde og debattør. Og dels fordi det er en formidlingspris, og jeg lægger stor vægt på min pligt som statsansat professor til at formidle så bredt som muligt, siger han.

Ud over æren modtager Svend Brinkmann også 50.000 kr. samt muligheden for at lave 5-6 radioforedrag på P1 i det kommende år.

Rosenkjærprisen:

- Rosenkjærprisen blev stiftet i 1963

- Den tildeles hvert år en kulturperson eller en videnskabsmand, der evner at gøre vanskelige emner tilgængelige for et bredere publikum i en forståelig og levende form

Svend Brinkmann:

- Er professor på Institut for Kommunikation

- Fra 2012-2015 var han desuden professor på Universitetet i Bergen

- Beskæftiger sig med bl.a. diagnosekultur og kvalitative metoder

- Er to år i træk blevet kåret til Årets Underviser på Det Humanistiske Fakultet på AAU

- Medvirker i Netværket på P1 og er anmelder på Politiken.

For yderligere information kontakt:

Svend Brinkmann på e-mail: svendb@hum.aau.dk eller på tlf.: 99 40 73 51.