Psykologer på AAU modtager over en kvart million til at undersøge kollektiv frygt

Frygt er en af vores helt basale følelser og kan være nødvendig for vores overlevelse. Men hvad sker der med mennesker, når angsten bliver en dagligdags eksistentiel tilstand, hvor man er generelt bange? Luca Tateo modtager 265.058 kr. fra Styrelsen for Forskning og Innovations Internationale Netværksprogram til at undersøge kollektiv forvaltning af frygt fra forskellige kulturelle perspektiver.

Lagt online: 20.01.2017

Det lader til, at mennesker i dag ikke kun oplever frygt som reaktion på en potentielt farlig situation, men også som en generel tilstand af frygt pga. en række hændelse, der har fundet sted gennem de seneste år. Den økonomiske krise, flygtningesituationen, den øgede terror og Brexit er alle eksempler på begivenheder, der tilsammen ser ud til at skabe en generel bekymring i menneskeheden.

Mennesket har udviklet flere forskellige måder at håndtere frygt som f.eks. religion og kunst. Nogle gange tjener metoderne til at lindre frygten for det ukendte, og andre gange understøtter de frygt som middel til at regulere det sociale liv. For eksempel har mange religioner brugt frygten for Helvede som en måde at regulere folks adfærd, mens tro omvendt repræsenterer en måde at undslippe frygten for den usikre fremtid. Er det de samme mekanismer, der gør sig gældende i forhold til politik, når vi for eksempel taler om flygtninge eller den økonomiske krise? Luca Tateo, der er lektor ved Institut for Kommunikation og tilknyttet Center for Kulturpsykologi, har modtaget 265,058 kr. fra Styrelsen for Forskning og Innovations Internationale Netværksprogram til at udforske dette spørgsmål sammen med andre kolleger på AAU og i USA. Han siger:

- Hvis vi kan forstå den eksistentielle oplevelse af frygt på både det personlige og kollektive plan, og hvordan den bruges til at fremme eller hæmme social adfærd, kan vi måske blive mere kritiske over for alle dem, der forsøger at bruge frygt til at påvirke vores personlige og kollektive valg.

Forskerne i projektet vil bruge en meget innovativ tilgang for at forstå, idet de ser på, hvordan mennesker har udtrykt frygt i kunst og medier i forskellige kulturer. Forskningen udføres i samarbejde med forskere fra det psykologiske institut på the New School for Social Research (NSSR) og med Rubin Museum of Art i New York. I fælleskab vil de undersøge processer for kollektiv forvaltning af frygt og de tilknyttede socio-psykologiske fænomener fra forskellige kulturelle perspektiver. Forskerne vil især sammenligne Europa, Amerika og Indien og vil se nærmere på de kristne og buddhistiske filosofiske traditioner, der har helt forskellige forståelser af begrebet frygt.

Fakta

• Projektets titel er “The administration of fear: using art to study psycho-social phenomena”
  • Projektet er støttet med 265,058 kr. fra Styrelsen for Forskning og Innovations Internationale Netværksprogram
  • Fra AAU deltager: lektor Luca Tateo, professor Jaan Valsiner, professor Brady Wagoner, Ignacio Bresco og Pina Marsico – alle fra Center for Kulturpsykologi - og Tatiana Chemi fra Institut for Læring og Filosofi.

For yderligere information kontakt:

Luca Tateo: tlf.: 5023 1993, mail: luca@hum.aau.dk