Bogen udspringer af en oplevelse af, at der er sket nogle afgørende ændringer i de belastninger og belastningsreaktioner som psykologerne møder i arbejdspsykologisk behandlingssammenhæng. De stresssammenbrudte synes at være mere grundlæggende ramt af depression, angst eller identitetsrelaterede lidelser. Disse forandringer betyder, at det ikke længere giver mening snævert at beskæftige sig med stress og stressreaktioner. Der er behov for mere udbyggede teorier og forståelser af det psykiske indenfor det arbejdspsykologiske område.

Lagt online: 21.09.2015

Bendt Torpegård Pedersen (red.): Klinisk socialpsykologi: Casestudier fra en arbejdspsykologisk behandlingspraksis

Denne antologi har til formål at give sig i kast med flere – ganske vist dialektisk forbundne – erkendelsesspørgsmål med henblik på en mere fyldestgørende, dynamisk og nuanceret forståelse af det arbejdsbetingede sammenbrud. Antologien udspringer af en oplevelse af, at der er sket nogle afgørende ændringer i de belastninger og belastningsreaktioner som vi møder i en arbejdspsykologisk behandlingsmæssig sammenhæng. Ændringer som medfører, at vi i arbejdet med stress og med stresssammenbrudte mennesker støder på nye belastninger og belastningsreaktioner.

Samtidig synes de stresssammenbrudtes psykiske struktur at være mere grundlæggende ramt af depression, angst eller identitetsrelaterede lidelser. Disse forandringer betyder, at det ikke længere givermening snævert at beskæftige sig med stress og stressreaktioner. Der er behov for mere udbyggede teorier og forståelser af det psykiske indenfor det arbejdspsykologiske område. En mere præcis forståelse af det psykiske sammenbrud og lidelserne i det moderne arbejdsliv forudsætter en dybere indsigt i de psykiske og socialpsykologiske mekanismer og processer, der udfolder sig hos den enkelte og i kollektivet, som reaktioner på belastninger i arbejdslivet. Tilsvarende er der behov for, at arbejdsmiljøpsykologien bliver informeret af en mere udbygget og fyldestgørende organisationsteori, bl.a. fordi organisatoriske og sociale strukturer og processer ofte synes at spille en central rolle for stressprocessens karakter, forløb og konsekvenser.

Antologien er bygget op omkring 4 casestudier. I forlængelse af hver af disse følger et kapitel, hvor der fokuseres på en enkelt af de psykiske problemstillinger der viser sig i casene. Dette sker med afsæt i nyere forskning indenfor den eksperimentelle socialpsykologi og/eller evolutionspsykologi.

Se også omtale på forlagets hjemmeside

Om Bendt Torpegård Pedersen