Mindeord om professor Jesper Mogensen

Jesper Mogensen, professor på Københavns Universitet og adjungeret professor på Aalborg Universitet, er død. Han blev 68 år.

Lagt online: 19.09.2022

af Thomas Alrik Sørensen

Onsdag d. 14. september afgik professor Jesper Mogensen ved døden efter et forløb med slagtilfælde gennem en årrække. Jesper var professor ved institut for psykologi, på Københavns Universitet. Her var der fredag den 9. september afskedsreception på Øster Farimagsgade i forbindelse med skiftet til professor emeritus. Jesper var imidlertid også adjungeret professor ved Aalborg Universitet, hvor han blandt andet var en af drivkræfterne i opbygningen af programmet for neuropsykologi på psykologistudiet, såvel som etableringen af Centre for Cognitive Neuroscience. Ligeledes spillede han en rolle i at forme det stærke nationale samarbejde som i dag kendetegner både programmet og centeret.

Jesper Mogensen var først og fremmest en dedikeret forsker. Han havde helliget sit virke til at forstå hjernens plastiske natur, og mange foredrag startede med en bemærkning om, at den hjerne, man forlod arrangementet med, var en anden, end den man kom med. Et emne, som Jesper havde særligt fokus på gennem alle årene, var, hvorledes hjernens plasticitet kan udnyttes til at hjælpe folk efter hjerneskade. Derfor er det også særligt tragisk, at Jesper selv blev ramt af et slagtilfælde i hjernen, som i første omgang gjorde, at han måtte begrænse nogle af sine engagementer, bl.a. ved Aalborg Universitet, for at fastholde sin forskningsenhed; the Unit for Cognitive Neuroscience, eller UCN i daglig tale.

Udover at være en dedikeret forsker, så var Jesper Mogensen et vidunderligt menneske, der nød at møde andre. Selvom udgangspunktet ofte var den menneskelige hjerne, så gik samtaler hurtigt bredt ud til vidt forskellige emner og interesseområder som kunst og kultur. Dette gjorde også, at han altid tog sig tid til at møde folk, uanfægtet af hvor travlt han ellers havde. Lige meget hvem, så havde man altid et indtryk af, at Jesper mødte én i øjenhøjde. Disse kvaliteter, sammen med hans passion for formidling, bidrog til, at han var en elsket underviser og mentor for de studerende samt en fantastisk kollega. Det er et stort tab, at vi ikke har Jesper blandt os længere, men han har ændret hjernerne hos alle dem, han mødte på sin vej – og her lever hans ånd videre.

Ære være Jespers minde.

Jesper Mogensen bisættes onsdag d. 21. 2022 kl. 13.00 i Lutherkirken på Randersgade, København.

Besøg mindeside