Lene Tanggaard og Svend Brinkmann vinder Gyldendals Formidlingspris

Lene Tanggaard og Svend Brinkmann fra Institut for Kommunikation har modtaget Gyldendals Formidlingspris for deres mange bøger og deres evne til at formidle fagligt stof til forskellige medier.

Lagt online: 25.09.2015

De to professorer fra Institut for Kommunikation modtog onsdag Gyldendals Formidlingspris. Det er anden gang, Gyldendal Uddannelse uddeler prisen, og den gives til en eller flere forskere, som har stået bag flere særligt betydningsfulde eller nyskabende udgivelser til de videregående uddannelser. I Lene Tanggaard og Svend Brinkmanns tilfælde er det deres store produktion gennem de mere end 10 år, de har været tilknyttet Hans Reitzels Forlag under Gyldendal, som sikrer dem den flotte pris.

- Lene Tanggaard og Svend Brinkmann er ikke bare to dygtige og højt kvalificerede forskere og professorer. De er også fremragende formidlere – både på skrift, i tv, radio og på de sociale medier. De besidder en meget stor faglig viden, er engagerede og ambitiøse, og alt, hvad de afleverer, er gennemarbejdet og ordentligt. Med prisen vil vi gerne anerkende den enorme indsats, forfatterne både hver for sig og sammen har ydet og den betydning, de har haft for forlaget - og helt sikkert vil få mange år frem, begrundede marketingdirektør Henrik Gejlager fra Gyldendal valget af de to AAU-professorer ved en reception på Gyldendal Uddannelse.

Og alt tyder på, at Lene Tanggaard og Svend Brinkmann ikke stopper deres produktion lige med det samme. De har netop redigeret 2. udgave af deres fælles bog ”Kvalitative metoder”, som er en klassiker på landets videregående uddannelser og samtidig en af forlagets mest solgte bøger. Og selvom ingen af de to forfattere er uvante med høje salgstal eller priser, er netop denne pris vigtig for dem begge.

- Det er en stor ære at modtage denne pris og en dejlig påskønnelse af et årelangt samarbejde mellem Svend og jeg, siger Lene Tanggaard og suppleres af sin kollega:

- Det er en fornem pris at modtage og en særlig glæde at få den for et samarbejde med Lene som kollega. Forskning og formidling er ikke blot et ensomt arbejde for individualister, men er også noget, der foregår kollektivt og i makkerskaber som her.

Ud over æren får de to prismodtagere også 25.000 kr. hver.

For yderligere information:

Lene Tanggaard på tlf.: 40 78 12 00 eller på e-mail: lenet@hum.aau.dk

Svend Brinkmann på tlf.: 99 40 73 51 eller på e-mail: svendb@hum.aau.dk

læs mere om Gyldendals Formidlingspris her.

Billedtekst: Lene Tanggaard og Svend Brinkmann modtog Gyldendals Formidlingspris ved en reception hos Gyldendal Uddannelse den 25. september. For Svend Brinkmann var det den anden formidlingspris på blot en uge. I sidste uge modtog han Rosenkjærprisen.