Hør podcast om psykologisk rehabilitering med udgangspunkt i det hele menneske

Rehabilitering skal ske med udgangspunkt i det hele menneske - både biologisk, psykologisk og socialt. Men fokus på det psykologiske perspektiv i rehabilitering er forholdsvist nyt. Derfor skal vi huske at have fokus på mere end at genoptræne fysiske færdigheder efter f.eks. erhvervet hjerneskade.

Lagt online: 16.05.2022

Hvis man pludselig rammes af alvorlig sygdom, forandres livet, og man kan opleve at have brug for rehabilitering. Her i Danmark har vi netop fået en ny definition af rehabilitering, som lægger vægt på vigtigheden af at se det hele menneske, både biologisk, psykologisk og socialt.

Fokus på det psykologiske perspektiv i rehabilitering er forholdsvist nyt. Derfor sætter denne episode af Sundhedstegn fokus på, hvorfor det er så vigtigt at huske et psykologisk perspektiv på rehabilitering, og hvordan psykologisk intervention kan bidrage til rehabilitering efter erhvervet hjerneskade.

Gæster i studiet:

Mia Bisgaard som fik en skade på hjernen i januar 2020
Chalotte Glintborg lektor i rehabiliteringspsykologi ved Aalborg Universitet

Vært:

Cecilie Marie Schmidt Thøgersen rehabiliteringspsykolog og ph.d.-studerende, Neurocenter Østerskoven og Aalborg Universitet

Hør podcast om psykologisk rehabilitering

Her kan du læse mere om psykologisk rehabilitering: Videnscenter for Psykologisk Rehabilitering og Interdisciplinært Samarbejde.