World Economic Forum har udpeget Morten Overgaard som en af verdens bedste unge forskere

Morten Overgaard har modtaget World Economic Forum’s Young Scientist Award, som organisationen giver til de bedste forskere under 40 år.

Lagt online: 07.07.2014

World Economic Forum udpeger hvert år de bedste videnskabelige hjerner, der spiller en skabende rolle i integrationen af videnskabelig viden og teknologisk innovation. Denne hædersbevisning er tilgået Morten Overgaard, som er professor i kognitiv neuropsykologi på Aalborg Universitet.

Det har selvfølgelig stor betydning for min forskning at få en sådan blåstempling”, siger Morten Overgaard. ”Men særligt interessant er det at prisen giver adgang til World Economic Forum på den måde at jeg sættes i direkte forbindelse med verdens statsledere og førende forretningsfolk.

World Economic Forum er en international organisation, der er engageret i at forbedre verdens tilstand gennem offentligt-privat samarbejde.

Her kan det nævnes, at det almindeligvis er forskning med et mere direkte økonomisk perspektiv der udvælges, så derfor er det interessant, hvordan meget basal forskning der rejser spørgsmål om forholdet mellem ’sjæl og legeme’ kan være med til at påvirke økonomisk og politisk tænkning,” siger Morten Overgaard.

Morten Overgaard

Morten Overgaard er professor på Institut for Kommunikation og tilknyttet Centre for Cognitive Neuroscience på Aalborg Universitet.
Endvidere er han professor på Århus Universitet samt leder af Cognitive Neuroscience Research Unit

Se også:

- Professor Morten Overgaard skal præsentere teori om hjernen for 1500 ledere fra hele verden

- Morten Overgaard and Jesper Mogensen present new model for understanding consciousness