Svend Brinkmanns bøger omsat til teaterstykke

Svend Brinkmanns to bestsellere "Stå Fast" og "Ståsteder" danner de kommende tre måneder baggrund for en forestilling på Det Kongelige Teater.

Lagt online: 30.01.2018

Det er ikke hverdagskost, at forskere får deres arbejde dramatiseret, men det er ikke desto mindre det, der er sket for professor Svend Brinkmann fra Institut for Kommunikation og Psykologi.

Den 25. januar havde Det Kongelige Teater nemlig premiere på forestillingen "Stå fast" på .lille scene. Det er Svend Brinkmanns to bestsellere "Stå fast" og "Ståsteder", der danner baggrund for forestillingen, som er skrevet af Kamilla Wargo Brekling. I rollerne ses  Stine Schrøder Jensen, Karen-Lise Mynster og Mads Rømer Brolin-Tani.

Med tråde tilbage til den klassiske filosofi gør Svend Brinkmann i sine bøger op med selvudviklingsbølgen inden for arbejdsliv, uddannelse og privatliv og formulerer en modstand mod tidens krav til evig omstilling og forandring. Det aktuelle teaterstykke sætter i den forbindelse fokus på spørgsmål som: Hvordan kan vi vende selvindsigt til udsigt til andre, få meningsløsheden til at give mening og indse, at døden er forudsætning for meningen med livet?

Forestillingen spiller frem til den 29.maj.

Om Svend Brinkmann:

- Han er professor i almenpsykologi og kvalitative metoder ved Institut for Kommunikation og Psykologi
- Han er en prisbelønnet formidler og debattør, og senest blev han kåret som årets meningsdanner i Politiken
- Aktuelt forsker han i sorg og alle sorgens væsentlige psykologiske, kulturelle og kliniske aspekter.