Svend Brinkmann modtager Hadsten Højskole Prisen 2016

Prisen, der er på 10.000 kroner, uddeles til en person, der sætter samfundet til debat. Svend Brinkmann modtager prisen ved Hadsten Højskoles elevmøde d. 7. maj.

Lagt online: 20.04.2016

I begrundelsen for at tildele Svend Brinkmann prisen hedder det blandt andet:

"Svend Brinkmann har for os at se, igennem sine artikler og i særdeleshed bogen STÅ FAST, formået at italesætte og sætte ord på nogle af de ”forbudte” tanker og det pres, som en stor del af den danske befolkning i flere år har båret rundt på. Men problemet har været, at ingen har turde ytre sig om disse tanker, da samfundet (regeringen, arbejdsmarkedet, modeverdenen osv.) har dikteret noget andet. Derfor var det i den grad forfriskende da Brinkmanns bog STÅ FAST blev udgivet og udgjorde en decideret modreaktion på denne accelererende udviklings- og præstationskultur. Denne pulserende, og på mange måder usunde kultur, har i flere år fremprovokeret stress, usikkerhed, dårligt selvværd og depression hos såvel voksne som unge."

På listen over tidligere modtagere af prisen findes blandt andre filminstruktøren Nils Malmros, forfatteren Leif Davidsen og TV2 forsanger Steffen Brandt.

Om bogen "STÅ FAST - et opgør med tidens udviklingstvang "

Professor Svend Brinkmann er tilknyttet Center for Qualitative Studies på Aalborg Universitet.