Forskningsprojekt om sorg modtager 12,6 mio. kr. i støtte fra Det Obelske Familiefond

Professor Svend Brinkmann fra Institut for Kommunikation skal de kommende fem år stå i spidsen for et forskningsprojekt, hvor han sammen med syv kollegaer fra Aalborg og Aarhus Universitet vil undersøge sorgens kultur. WHO forventes nemlig snart at føje sorg til listen over psykiatriske lidelser.

Lagt online: 27.09.2016

I 2018 udgiver Verdenssundhedsorganisationen WHO en ny liste over psykiatriske lidelser, og her forventes kompliceret sorg – hvilket defineres som sorg, der ikke aftager med tiden – at være på. Det vil sige, at sorg i stigende omfang vil blive betragtet som en sygdom, hvor det tidligere var et eksistentielt anliggende. Dette kaldes medikalisering og er et af fokusområderne for et helt nyt forskningsprojekt ”Sorgens kultur”, som Det Obelske Familiefond har støttet med 12.677.350 kr. I forbindelse med projektet undersøger otte forskere fra Aalborg og Aarhus Universitet også de kulturelle rammer, som sorg udspiller sig indenfor, herunder vores forestillinger om lykke og lidelse. At skabe en diagnose for kompliceret sorg kan nemlig give mennesker, som lider ekstraordinært efter et tab, adgang til hjælp, men diagnosen rejser samtidig spørgsmålet om, hvor grænsen går mellem sorg som et almindeligt menneskeligt fænomen og sorg som psykisk forstyrrelse.

- At følge den diskussion er væsentlig i et moderne samfund, der søger at fjerne lidelsen fra tilværelsen. Man kan sige, at der findes nogle kulturelle forestillinger om kærlighed og død, lykke og lidelse, som danner baggrund for, hvordan vi forstår et fænomen som sorg. Vi vil derfor gerne bruge sorg som en slags nøgle, der kan åbne op for diskussioner og videre undersøgelser af disse kulturelle baggrundsforestillinger, og hvordan de har ændret sig, forklarer professor Svend Brinkmann fra Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, der er forskningsleder for ”Sorgens kultur”.

Privat og kollektiv sorg

Projektet vil både undersøge, hvordan sorgen påvirker den sørgende personligt over tid og studere mere kollektive sorgprocesser. Det kan fx være, når kongelige eller kendisser dør eller ved blomsternedlæggelse på ulykkessteder og mindesmærker. I alt vil ”Sorgens kultur” strække sig over de kommende fem år, og Det Obelske Familiefond, som har støttet projektet, glæder sig til at følge forskernes resultater.

- Svend Brinkmanns undersøgelse af sorgens væsen rammer direkte ind i Det Obelske Familiefonds strategiske fokus på psykisk sårbarhed. Afdækningen af grænselandet mellem sund og invaliderende sorg er et relevant og vigtigt arbejde, og vi har stor tillid til, at Svend Brinkmann med sin store faglighed og sin kommunikative gennemslagskraft er den rette til at løfte opgaven, siger formanden for Det Obelske Familiefond, Christen Obel.

Fakta:

- Projektet løber fra 2017-2022
- Det Obelske Familiefond støtter projektet med 12.677.350 kr.
- I projektet deltager Svend Brinkmann, Brady Wagoner, Ignacio Brescó, Luca Tateo, Anders Petersen og Ester Holte Kofod fra Aalborg Universitet samt Ditte Winther-Lindqvist og Allan Køster fra Aarhus Universitet.

For yderligere information kontakt

Professor Svend Brinkmann på tlf.: 99 40 73 51 eller på e-mail: svendb@hum.aau.dk

Kommunikationschef hos Det Obelske Familiefond Sune Gylling Æbelø på tlf.: 41 11 62 66 eller på sune@obel.com

Pressemedarbejder på AAU Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk